- Books

Sitora Harimau Jadian

Sitora Harimau Jadian Penduduk Kampung Kiambang dicengkam oleh perasaan takut yang amat sangat kerana keganasan Sitora Harimau Jadian yang semakin menjadi jadi Sudah banyak orang yang menjadi mangsanya Dr Effendi yang data

  • Title: Sitora Harimau Jadian
  • Author: P. Ramlee
  • ISBN: 9789670374109
  • Page: 305
  • Format: Paperback
  • Penduduk Kampung Kiambang dicengkam oleh perasaan takut yang amat sangat kerana keganasan Sitora Harimau Jadian yang semakin menjadi jadi Sudah banyak orang yang menjadi mangsanya Dr Effendi yang datang untuk menolong orang kampung di situ pun akhirnya kena sumpah dan menjadi Anak Sitora lalu mengganas mengikut arahan Sitora yang sebenarnya Filem SITORA HARIMAU JADIAN iPenduduk Kampung Kiambang dicengkam oleh perasaan takut yang amat sangat kerana keganasan Sitora Harimau Jadian yang semakin menjadi jadi Sudah banyak orang yang menjadi mangsanya Dr Effendi yang datang untuk menolong orang kampung di situ pun akhirnya kena sumpah dan menjadi Anak Sitora lalu mengganas mengikut arahan Sitora yang sebenarnya Filem SITORA HARIMAU JADIAN ialah satu satunya filem arahan P.Ramlee yang telah hilang Novelnya mula mula terbit pada tahun 1965 Kini setelah lebih 4 dekad, ia akhirnya kembali mengaum

    • [PDF] ✓ Free Download ☆ Sitora Harimau Jadian : by P. Ramlee ✓
      305 P. Ramlee
    • thumbnail Title: [PDF] ✓ Free Download ☆ Sitora Harimau Jadian : by P. Ramlee ✓
      Posted by:P. Ramlee
      Published :2018-08-26T01:19:12+00:00

    1 thought on “Sitora Harimau Jadian

    1. Part of this review first appeared in my blog, The Malaysian Reader:When I discovered that Amir Muhammad was going to republish the novelisation of P. Ramlee’s ‘lost’ film, I squealed like a teenage girl at a Justin Bieber concert. I have absolutely no idea what Sitora Harimau Jadian (Sitora the Weretiger) was about. Oh, the title made it obvious enough what it was about but I didn’t know how the story played out. Therefore it is understandable why Sitora‘s novelisation, which itself h [...]

    2. Terasa seperti P. Ramlee itu 'hidup'. Al Fatihah.Full review: 22/01/2014Secara ringkas, kisahnya tentang Sitora; harimau jadi-jadian yang mengganggu ketenteraman kampung. Ramai yang menjadi mangsanya. Si Tok Dukun ada banyak pula helahnya. Dr Effendi; doktor muda dari bandar datang membantu tetapi disumpah pula menjadi anak Sitora. Ha, apa kesudahannya? *wink*Isi ceritanya mudah. Cukup mudah, malahan aku rasa anak-anak sekolah pun boleh memahaminya. Senang cakap, ianya disampaikan dengan straigh [...]

    3. Wujud perasaan seperti antara yang bertuah dapat membaca salah satu karya P. Ramlee dalam salinan keras yang dikatakan hilang selain naratif berkenaan siapa gerangannya Sitora Harimau Jadian yang boleh dijangka. Aku cuma tertanya-tanya akan cinta yang tampak segera berlaku antara Naemah dan Doktor Effendi yang kelihatan hampir tak logik andai berlaku dewasa ini. Seolah terlalu pantas untuk keduanya jatuh cinta.Sebenarnya aku tak perlu hairan dengan cinta segera yang kerap dapat ditonton dalam ma [...]

    4. Sitora,seorang manusia harimau jadian-jadian,sentiasa melakukan onak dan kekacauan di Kampung Kiambang. Anak perempuan Pendekar Amin,Naemah sudah tiga kali diganggu makhluk jelmaan itu. Hilang sabar,Pendekar Amin mengadukan masalah ini kepada Tok Penghulu. Kemudiannya,mereka mengajukan masalah Sitora ini kepada OCPD Mutalib. Mutalib yang menganggap masalah Sitora ini sekadar khayalan dan cerita tahyul penduduk Kampung Kiambang,berfikiran bahawa kepercayaan tahyul penduduk kampung dapat dileraika [...]

    5. Sitora Harimau Jadian (SHJ) – buku ini disadur dari filem tahun 1965 bertajuk sama iaitu satu-satunya filem arahan Tan Sri P.Ramlee yang telah ghaib entah ke mana. Di mana agaknya ya?Sejujurnya, hamba cuma ingin memberi tiga bintang sahaja untuk SHJ versi buku ini kerana pada hamba penulisannya tidak begitu menarik dengan gaya penceritaan yang kadang-kadang cepat, kadang-kadang mendatar. Buku ini juga tidak terlalu misteri, tidak terlalu suspen dan tidak juga terlalu thriller – sederhana saj [...]

    6. Karl cakap, dia suka dengan covernya. Sebenarnya aku nak cakap dulu tapi takpe lar, dia lebih cepat. :)Selain itu, hanya 15% saja aku suka tentang buku nih. Cerita dah ok, cuma bahasa penceritaan yang lemah dan buat aku lebih banyak senyum sungging. Hanya hujung yang terbuka kecil. Malah awal-awal aku tikam sape sebenarnya punya kerja untuk mengonarkan seluruh kampung. Tikaman aku tepat dan meraih hadiah lumayan 'puas hati'.Zaman tuh pun dah ada orang yang sudah tidak percaya pada tahyul. Gambar [...]

    7. Filem Sitora Harimau Jadian arahan P Ramlee ialah kisah seorang tok dukun yang korup yang mempergunakan kepandaiannya dalam ilmu perubatan bagi mencipta seekor harimau jadian untuk menakutkan penduduk, supaya penduduk kampung datang berubat dengannya. Dengan itu, dia mempunyai pendapatan tetap dan menjadi popular.Apakah boleh kita rujuk Sitora Harimau Jadian kepada pemimpin yang korup, yang mempergunakan kedudukan untuk memperkayakan diri sendiri? Mungkin ya - kerana filemnya sudah 'ghaib' sehin [...]

    8. Apa yang bagus tentang buku ini ianya ditulis oleh legend. P. Ramlee. Jadi aku tidak expect dia tulis sepower sasterawan negara, tapi betapa 'art'nya allahyarham tidak dapat dinafikan dengan gaya bahasa yang indah walaupun jalan ceritanya yang predictable. Oh well, ini dari filem asalnya bukan?The best part "Kain telekung fesyen apa yang kau pakai tu, Naemah?" Mak Limah, masa nampak anak dia pakai uniporem jururawat. Epic.

    9. Jarang dapat baca buku yang ayat berbunga-bunga macam ni. Memang sesuai dengan tema retro era zaman dulu-dulu. Kalau jadi buku literature kat sekolah pun okay apa. Banyak pengajaran, watak antagonis, protagonis, tahyul versus moden. Hmm not bad. Daripada filem ke sebuah buku, nice effort.

    10. Baca buku ini sbb tak igt apa "ending"nya. Sekarang dah tahu yay!! Harap-harap ada siaran ulangan.Kalau ada kali ni pasti tgk sampai habis.

    11. Membaca P. Ramlee seakan-akan menonton P. Ramlee. Aku dapat mengagak setting tempat dan masyarakat dalam Sitora Harimau Jadian melalui novel ini.Walaupun novel ini tidak berjaya menghentikan nafasku seperti kebanyakkan novel Ramlee Awang Murshid, tetapi sekurang-kurangnya aku dapat membaca karya langka seorang seniman agung.Novel ini hanyalah biasa-biasa saja; mana taknya, P. Ramlee bukanlah seorang penggiat seni tulisan, tetapi seni pentas dan layar perak. Tulisannya sangat mudah difahami, dan [...]

    12. Ok, membaca karya Allahyarham P.Ramlee membuatkan pembaca rasa seolah-olah sedang menonton filem beliau. Perasaan 'sudah tahu' siapa Sitora, mengundang rasa yang kurang seronok. Soal kisah percintaan pula, seperti kebanyakan kisah yang terdapat dalam filem-filem beliau. Ada scene menyanyi dan menari, walaupun dalam buku siap disertakan dengan lirik lagu. Kudos pada penerbit kerana berusaha meriliskan semula karya lama ini yang boleh dianggap rare. Syabas! Oh ya, sampul buku ini sangat memikat ha [...]

    13. 4 bintang sebab ada satu elemen yang aku rasakan allahyarham p. ramlee tertinggal. yakni, elemen sains bila mana unsur tahyul itu terlalu kuat hinggakan tenggelam kemodenan yang ingin disampaikan. namun yang demikian, ceritanya tidak sama dengan filem2 yang lain.

    14. Gaya bahasa dan selingan lagu dalam novel ni terasa macam tengah tengok filem P Ramlee. Best. Dan berdasarkan lampiran gambar2 sedutan dari filem ni rasa macam pernah tengok je filem ini.

    15. Macam mana aku nak start ye.Aku start dgn yg aku suka la. Aku suka cover buku ni. aku suka kertas buku ni. sbb ade 2-3 buku guna kertas yg licin, dakwat jadi comot bila jari aku berpeluh. sighhhhSinopsis yang ringkas dan padat, terang gitu. takdak twist2. Cerita ni mudah difahami. sng nak bayangkan, ada gambar pun dalam buku ni.Masa aku layan cerita ni, ada la scene2 yg menarik dan lucu yg aku boleh bayangkan. Cth: mak bapak Naemah yg suka bermanja dan mengusik. *wah2pasangancomel* Lepas tu, bil [...]

    16. Seperti yang sedia maklum, cerita ini ditulis sekitar 1964-1965 dan dalam keluaran FIXI, terdapat sentuhan ejaan moden bagi memudahkan pembacaan semasa. Membandingkan buku ini dengan tulisan masakini, pada pendapat aku ia perbuatan yang tidak adil.Tidak keterlaluan untuk dikritik secara moden dari segi jalan cerita yang sederhana dan kemisterian Sitora yang sudah terjangkakan. Rata-rata ulat buku sudah melewati mentaliti pasca kemodenan yang mana mereka telah mendapat pendedahan terhadap buku-bu [...]

    17. apabila membaca buku ini terasa seperti menonton filem p.ramlee. dibesarkan dengan filem-filem dibikin p.ramlee membuatkan aku boleh berimaginasi bagaimana watak-watak di dalam buku ini bergerak. dibantu dengan sedikit gambar dalam buku menguatkan lagi imaginasi aku :)kepercayaan tahyul memang tidak asing lagi dalam masyarakat lama. dimasukkan tahyul (Tok Dukun) sebagai elemen penting dalam buku ini. dalam masa yang sama memperkenalkan sains (watak Dr. Effendi)untuk mengatasi kepercayaan lama it [...]

    18. Sebuah penceritaan klasik Seniman P. Ramlee, yang diadaptasi dari filemnya sendiri.Beri 3 Bintang kerana sudah boleh agak siapa sebenarnya Sitora di pertengahan cerita yang mengurangkan unsur-unsur kejutan. Tetapi syabas kepada penerbitan Fixi kerana berjaya menerbitkan cerita ini semula, tanpa Fixi mungkin teman tidak mengenali langsung karya P.Ramlee yang hilang ditelan zaman ini.Kepada yang gemar kepada hasil tangan P.Ramlee, membaca Sitora Harimau Jadian memang terasa menonton filemnya yang [...]

    19. Ralit membaca hasil buah tangan Allahyarham Seniman P.Ramlee, hinggakan tak sedar dalam masa satu jam novel ini dihabiskan.Oleh sebab dikepilkan beberapa gambar hasil daripada filem Sitora Harimau Jadian, dapat aku bayangkan bagaimana P.Ramlee berlakon. Ah, lakonan beliau manakan pernah mengecewakan.Dah agak, jahat-jahat Tok Dukun, jahat 'berisi'.Mujurlah kehadiran Dr.Abu sebagai penyelamat menyebabkan keadaan kembali tenang.Cumanya, jalan cerita yang terlalu laju-dari satu bab ke satu bab itu m [...]

    20. Dua bintang untuk usaha Fixi terbit kembali naskah ini. Tiga bintang yang hilang untuk P. Ramlee dan Sitora Harimau Jadian.

    21. sitoraterbitan sulung fixi retro.bang FIXI.buah karya p ramleemang tidak mengecewakan jln citer die. xthu naper ia menjadi karya yg hilang baca semua bygn menjadi zaman hitam putih kerana sertakan gmbar2 filem sikit.rsi melayu tuk werewolfb tu jadi harimau jadiankonsep dlm karya p ramlee ini mengisahkan pendirian antara percaya perkara tahyul atau perubatan moden tuk merawat sakit seseorang ituakhirnya ada sebab mengapa sesuatu kejadian tu boleh terjaditidak kecewa dgn karya fixi retro initerbae [...]

    22. cerita ini simple tapi ada saspen dia. apa yang membuatkan saya terus nak membaca adalah sebab misteri yang belum selesai. buat saya nak tahu, siapa sebenarnya Harimau Jadian. dan Dr. Effendi yang pada awalnya saya sangkakan hero, bukan lah hero sebenarnya. rupanya orang lain. bila baca buku ni, terasa tengah tengok cerita hitam putih P.Ramlee. best. hehe.

    23. My first read for 2013. My appreciation for Tan Sri P Ramlee's storytelling increased hundred-fold. It is a short book - a basis for the movie but the message of the story is multi-layered.I am humbled to have this book on my Nusantara shelf, made possible by the untiring efforts of writer Amir Muhammad.

    24. I didn't see the film, but the book is pretty cool. It featured some stills from the movie and it was nicely paced and plotted, though the spelling was pretty archaic. What can you expect from a book written in the 60's?It was a fun read.P/S I did not read the Fixi reprint. I read the original book that was printed in the 60s.

    25. Bahasanya mencerminkan era 60an. Terlalu berbunga dan banyak sangat 'cuaca'. Mungkin citarasa saya dalam genre pulp fiction terlalu moden. Ataupun mungkin dalam proses novelisasi, penulis hanya melihat dan menafsir secara literal wayang gambar asal.

    26. Sebuah karya dari P.Ramlee. Ketika membacanya buat aku terbayang sedang menonton filem hitam putih zaman P.Ramlee, Aziz Satar, mahupun Datuk Jins Samsudin, sambil ralit mengunyah popkon.

    27. mengagumkan jalanan cerita yg seram juga dan kepercayaan zaman dulujika sekarang mungkin akan dipanggil sebagai saka harimau

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *